torstai 8. joulukuuta 2016

Ansaintamallin ja BMC:n tarkennuksia

Liiketoimintapotentiaalin arviointia koskeva blogipostaus jätti monia avoimia kysymyksiä, joten tässä postauksessa tarkennamme ansaintamalliamme ja Business Model Canvasiamme.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli myydä veden aaltoilua suodattavaa algoritmia videon- ja kuvankäsittelyohjelmistojen valmistajille. Nykyinen suunnitelmamme on toimia drone-valmistajien jälleenmyyjänä. Kustomoimme ostamamme dronet kehittämillämme lisäominaisuuksilla ja myymme ne eteenpäin ominamme. Yksi tarjottavista lisäominaisuuksista on dronen kanssa käytettävä ohjelmisto, jolla voidaan suodattaa veden aaltoilu dronella kuvatusta videokuvasta. Lisäksi tarjoamme ohjelmointirajapinnat droneemme, jotta asiakkaat voivat itse kehittää dronea hyödyntäviä sovelluksia. Suunnanmuutoksen syy oli, että emme löytäneet riittävästi potentiaalia puhtaasta ohjelmistoliiketoiminnasta. Algoritmimme perustuu kaikkien saatavilla oleviin tutkimustuloksiin, joten on suuri riski, että teknologiasta tulee saataville avoimen lähdekoodin versio. Avoimesta lähdekoodista voisi konsultoinnilla saada aikaan kannattavaa liiketoimintaa, mutta algoritmimme markkina-ala on niin kapea, että pidimme konsultointia liian riskialttiina. Monipuolisella ja laajennettavalla dronella on laajempi markkina-ala, mikä takaa meille tukevamman pohjan tulonläheille,mutta tietysti myös maksaa enemmän markkinointi- ja kehityskustannuksissa. Oletuksenamme on, että drone-laitteiden myynti kasvaa tulevaisuudessa.


Seuraavaksi esittelemme ansaintamallimme sekä Business Model Canvaksen.

Ansaintamalli

Ostamme drone-valmistajilta lisensoimattomia droneja, jotka kustoimoimme omilla lisäominaisuuksilla ja myymme eteenpäin omille asikkaillemme omina tuotteinamme. Asiakkaidemme on mahdollista ostaa myös tukea laitteen käyttöön. Ostettuaan drone-laitteen, asiakkaamme saa käyttöön kattavan kokoelman kehittämiämme lisäominaisuuksia sekä ohjelmointirajapinnat dronen hallintaan. Lisäominaisuuksien laskentateho- ja tallennustarpeita varten sekä hyödyllisten ohjelmointirajapintojen tueksi ylläpidämme pilvipalvelua.



Business Model Canvas


Value proposition
Tavoitteemme on tarjota asiakkaille laadukkaita drone-laitteita kattavilla lisäominaisuuksilla ja ohjelmointirajapinnoilla, joita ei löydy kilpailijoiltamme. Kehittämämme lisäominaisuudet ja ohjelmointirajapinnat mahdollistavat dronen monipuolisen käytön ja niillä me erotumme muista drone-valmistajista.

Customer segments
Asiakassegmenttimme koostuu drone-laitteiden ostoa harkitsevista kuluttajista ja yrityksistä. Laajan lisäominaisuusvalikoiman ja ohjelmointirapintojen myötä asiakkaidemme on kannattavaa valita tuotteemme sillä tuotetta voi soveltaa moneen ongelmaan. Esimerkiksi kalastajat voivat käyttää dronea kalojen etsintään joesta, mutta myös perhon kuljettamiseen vastarannan kalakaverille. Uimarantojen valvojat voivat kartoittaa dronella rantaveteen päätyneitä vaarallisia esineitä sekä viedä pelastusrenkaan hätään joutuneelle. Ohjelmointirajapintojen ansiosta drone voidaan ohjelmoida suorittamaan tehtäviä automaattisesti uimarannalla.

Channels
Verkkokauppa on luonteva kanava dronejen myyntin yksityishenkilöille ja yrityksille tiettyyn rajaan saakka. Yritysasiakkaiden kanssa voimme tehdä myös sopimuksia toimituksista ja myydä tuotteitamme laskulla.

Customer relations
Pidämme yhteyttä asiakkaisiimme sekä markkinoimme tuotettamme sosiaalisen median kautta. Koska tuotteemme on hyvin tekninen, on meidän tarjottava kattava dokumentaatio laitteen, lisäominaisuuksien ja rajapintojen käytöstä. Dokumentaation lisäksi tarjoamme maksullista sähköposti+chat tukea, josta yritysasiakkaat ovat tyypillisesti kiinnostuneita, sillä heille on tärkeää saada laite nopeasti tuotantokäyttöön.

Key activities
Tärkeimmät toimintomme ovat lisäominaisuuksien kehitys, jälleenmyyntisuhteiden ylläpito, asiakassuhteiden ylläpito ja myynti. Meidän täytyy jatkuvasti kehittää uusia ja hyödyllisempiä lisäominaisuuksia ja rajapintoja, jotta säilytämme kilpailukykymme. Hyvien suhteiden säilyttäminen laitevalmistajiin on myös tärkeää, sillä tarvitsemme drone-laitteet alan parhailta valmistajilta. Hyvät suhteet säilyvät huolehtimalla maksukyvystä ja pitämällä kiinni tarkasti sopimuksista. Asiakassuhteiden ylläpito heijastuu suoraan imagoomme markkinoilla, joten on tärkeää tarjota ensiluokkainen dokumentaatio ja tuki. Nettikaupan ylläpito ja toimituksista huolehtiminen ovat tärkeitä toimia kassavirran ylläpidossa.

Key resources
Tärkeimmät resurssimme ovat tuotanto, ohjelmistokehittäjämme, myynnin ja markkinoinnin henkilöstö sekä asiakaspalvelu. Tuotannossa teemme tarvittavat modifikaatiot laitetoimittajalta saamiimme laitteisiin ja pakkaamme ne jatkotoimitusta varten. Ohjelmistokehittäjät pitävät meidät kilpailukykyisinä kehittämällä ominaisuuksia, jotka erottavat meidät kilpailijoista eduksemme. Myynti- ja markkinointi markkinoi potentiaalisille asiakkaille tuotteitamme. Asiakaspalvelu on yhteydessä asiakkaisiimme, kun he tarvitsevat tukea.

Key partners
Avainkumppaneita ovat meille alkuperäiset laitevalmistajat ja pilvipalveluntarjoajat. Laitevalmistajat toimittavat meille laadukkaat drone-laitteet, jotka kustomoimme kehittämillämme lisäominaisuuksilla. Pilvipalvelun avulla pystymme tarjoamaan lisäominaisuuksia, jotka ovat laskennallisesti liian raskaita toteutettavaksi asiakkaan päätelaitteilla, tai tarvitsevat ulkoista tallennuskapasiteettia.

Revenue streams
Päätulonlähteenä liiketoiminnassamme on drone-laitteiden myyntitulot. Lisäksi tarjoamme maksullista tukea tuotteidemme käyttöön.

Cost structure
Toimintamme kulut muodostuvat drone-laitehankinnoista, pilvialustan käyttökuluista, drone-laitteiden toimituskuluista, drone-laitteiden kustomoinnista, lisäominaisuuksien kehityksestä sekä markkinoinnista.
Jatkuvia kuluja muodostuu henkilöstöstä, joten on tärkeää pitää myynti kokoajan käynnissä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti